رئیس جمهور
باید به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شود

تاریخ انتشار : شنبه ٢٨ آبان ١٤٠١ - ساعت انتشار: ١١:٢٠ - گروه خبری : اخبار استان

رئیس جمهور همه مدیران روابط عمومی‌ها را به بکارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند و همچنین پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد و بی‌انگیزه توصیه کرد و گفت: باید به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شود چرا که در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاشند ضعف‌ها را احصا و بزرگنمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند.

رئیس جمهور همه مدیران روابط عمومی‌ها را به بکارگیری نیروهای کارآمد، متعهد و هنرمند و همچنین پرهیز از جذب نیروهای ناکارآمد و بی‌انگیزه توصیه کرد و گفت: باید به روابط عمومی به عنوان کاری اهم نگاه شود چرا که در مقابل آنها افرادی قرار دارند که در تلاشند ضعف‌ها را احصا و بزرگنمایی کنند و نقاط قوت را کم اهمیت جلوه دهند. به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی از دولت ، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در همایش ملی جهاد تبیین و اطلاع‌رسانی هنرمندانه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت جهاد تبیین، از همه کسانی که در جهت روشنگری، تبیین و تنویر افکار عمومی نقش دارند قدردانی کرد و گفت: کار جهادی یک معنا و مفهومی دارد و در مبانی ما با کار عادی فرق می‌کند. رئیس جمهور افزود: در حرکت جهادی جهادگر باید توانایی، رسالت، اقدامات خود و خودی‌ها و نیز اقدامات، توانایی، ظرفیت‌ها، روش‌ها و ابزارهای دشمن را ببیند و ارزیابی کند و سپس تلاش و حرکت خود را با آنچه که اقتضای یک حرکت جهادی است متناسب کند تا در این حرکت جهادی با شناختی که از دشمن پیدا می‌کند، بتواند کاملاً بر او فائق بیاید و پیروز شود. دکتر رئیسی جهاد با مال، جان و لسان را از جمله اقسام جهاد تبیین برشمرد و اظهار داشت: قرآن در آیات متعدد خشیت داشتن از خدا و خشیت نداشتن از غیر خدا را شرط موفقیت جهاد تبیین دانسته است. خشیت غیر از خوف است. خشیت یعنی اینکه حقیقتاً احساس کند آنچه تأثیرگذار است، خداست و این به انسان توکل می‌دهد؛ اینکه انسان بداند آنچه که تأثیر می‌کند، سخن و بیان الهی است. **روابط‌عمومی‌ها نقش مهمی در مقابله با تلاش دروغ‌پردازان برای گمراه‌سازی جامعه دارند رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش مهم و اثرگذار شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان در گمراه‌سازی جامعه، تصریح کرد: این نقش مخرب تا اندازه‌ای اثرگذار است که خدای متعال در قرآن کریم و در روایت جنگ احزاب آنان را با عنوان مُرجِفون در ردیف کفار، منافقین و مشرکین قرار داده است. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه این جریان به دنبال شکل‌دهی شناخت و ادراک جامعه براساس اهداف و منافع خود هستند، تصریح کرد: در چنین عرصه‌ای که شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان تلاش دارند در ادراکات جامعه اختلال ایجاد کنند، خوب را بد، بد را خوب، نقاط ضعف را برجسته و نقاط قوت را کوچک‌نمایی کنند، نقش روابط عمومی‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. **امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی و جهت‌گیری ما متناسب با جنگ پیچیده شناختی نیست رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز وضعیت آرایش نیروی انسانی، جهت‌گیری، اقدام به موقع و نفوذ در مخاطب ما، متناسب با این جنگ پیچیده نیست، تصریح کرد: امروز مسأله جهاد تبیین برگرفته از بیانات حکیمانه رهبر معظم انقلاب از ضروریات جامعه است. در ۴۳ سال گذشته ایستادگی و مقاومت، اقدامات خلاقانه و ابتکاری و همچنین پیشرفت‌های بسیار بزرگ و شگرفی که در حوزه‌های صنعتی، دفاعی و علم و فناوری حاصل شده، به درستی و در زمان خودش برای مردم تبیین نشده و لذا دشمن با سوءاستفاده از این خلأ به ایجاد شبهات و گره‌های ذهنی در افکار عمومی جامعه اقدام کرده است. **روشنگری و بازکردن گره‌های ذهنی افکار عمومی وظیفه افراد آگاه در روابط عمومی‌هاست دکتر رئیسی با بیان اینکه این گره‌های ذهنی به مرور زمان به ادراک نادرست، تصمیم ناصحیح و اعمال ناشایستی تبدیل شده که امروز در برخی نقاط کشور شاهدیم، تصریح کرد: امروز روشنگری و باز کردن این گره‌های ذهنی از افکار عمومی جامعه، وظیفه افراد مطلع و آگاه در نهاد روابط عمومی‌هاست. **کار روابط عمومی در عین سختی، باید هنرمندانه و همراه عقلانیت و عطوفت باشد رئیس جمهور در ادامه نهاد روابط عمومی را پل ارتباطی میان مردم و مسئولین دانست و اظهار داشت: کار سخت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، هم پیشتازانه است، هم پیشگیرانه. هم دفاع است، هم تهاجم که باید با اطلاع‌رسانی هنرمندانه، عقلانیت و عطوفت همراه باشد تا بتواند برای مردم جاذبه ایجاد کند. آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر ضرورت تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت از سوی روابط عمومی‌ها، تصریح کرد: بارها اعلام کرده‌ایم اقدامات دولت باید با پیوست رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی زمان‌شناسانه، هنرمندانه و متعهدانه همراه باشد تا برای افکار عمومی جامعه به خوبی تبیین شود. رئیس جمهور با اشاره به اهمیت کار اقناعی از سوی روابط عمومی‌ها، افزود: اقناع افکار عمومی صرفاً با صدور اطلاعیه و بیانیه میسر نیست و باید با اصلاح نقص‌ها در روش‌ها و برطرف‌سازی کمبود ابزارها و امکانات به شیوه درست و صحیح انجام شود. **روابط‌ عمومی‌ها باید اولین، جامع‌ترین، گویاترین و قانع‌کننده‌ترین روایت را ارائه کنند دکتر رئیسی در تشریح تفاوت میان کنشگری فعال و منفعلانه در حوزه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، گفت: روابط عمومی‌های ما باید اولین، جامع‌ترین، گویاترین و قانع‌کننده‌ترین روایت را درباره مسایل، ارائه کنند، در غیر این صورت کار برای اقناع‌سازی افکار عمومی سخت و منفعلانه خواهد شد. **در برابر بمباران ثانیه‌ای افکارعمومی از سوی دشمن، زمان‌شناسی یکی از ضرورت‌هاست آیت‌الله رئیسی در ادامه ضرورت زمان‌شناسی در اطلاع‌رسانی، ادراک‌سازی و پاسخ تبیینی به شبهات را مورد تأکید قرار داد و گفت: در شرایطی که دشمن به صورت دقیقه‌ای و ثانیه‌ای به بمباران فکری جامعه اقدام می‌کند، زمان و زبان مناسب در اقناع‌سازی یکی از ضرورت‌هاست که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد. دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه‌ها را در جلوگیری از متعارض و متناقض جلوه دادن بدنه دولت بسیار ضروری و مؤثر خواند و افزود: در این زمینه همفکری و هم‌افزایی همه مدیران، مسئولین و وزرا، مورد تأکید جدی است. رئیس جمهور نقش مدیر روابط عمومی را همسان و همتراز، رئیس دفتر یک مدیر و مسئول دانست و گفت: نقش مدیران روابط عمومی از این جهت حائز اهمیت است که باید به هنگام خبر بگیرند و به هنگام خبر دهند و اگر میان روابط عمومی و مدیر فاصله باشد، بسیاری از مسایل مهم، در حوزه اطلاع‌رسانی با اختلال موجه خواهد شد. **برخورداری از روحیه جهادی در عرصه روابط عمومی موثرتر و مهم‌تر از بودجه و امکانات است آیت‌الله رئیسی در ادامه «امیدآفرینی» و «روایت پیشرفت‌ها» را از دیگر وظایف مهم و بااهمیت روابط عمومی‌ها برشمرد و افزود: روابط عمومی‌ها وظیفه دارند با بیان و روایت پیشرفت‌ها و قوت‌ها با سیاست خبیثانه و رذیلانه دشمن در ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه مقابله کنند. رئیس جمهور در اختیار داشتن بودجه، امکانات و برنامه‌ریزی را از شروط لازم، اما ناکافی در موفقیت امر روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانست و گفت: پیش از همه این موارد وجود یک مدیر پرتلاش، باانگیزه و با روحیه جهادی در راس مجموعه روابط عمومی مؤثر است و معطل گذاشتن امر اطلاع‌رسانی به بودجه و امکانات پذیرفتنی نیست. دکتر رئیسی روابط عمومی‌ها را به بیان حقایق با انگیزه و تلاش مضاعف بدون بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی توصیه کرد و افزود: در طول یکسال گذشته برغم همه تلاش‌ها و اقدامات صورت گرفته، برون‌داد اقدامات و دستاوردهای دولت متناسب با حجم فعالیت‌ها نیست و در این زمینه نیاز به انگیزه و تلاش مضاعف داریم. رئیس جمهور با اشاره به مطالبه قرار گرفتن فعالان حوزه روابط عمومی در زمره مشاغل سخت و زیان‌آور، افزود: حقیقتاً کار روابط عمومی‌ها جزو کارهای سخت است، اما اقناع و تبیین سخت و زیان‌آور بودن این شغل با عملکردها و اقدامات انجام شده نیز به عهده خود روابط عمومی‌هاست. *** روابط عمومی ها در دستگاه‌های اجرایی با توجه به اهمیتی که اطلاع‌رسانی و ارتباطات دارد باید دارای تشکیلات باشند در این همایش، علیرضا رضازاده مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نمایندگی از مجموعه روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی، در حضور رئیس جمهور به دغدغه های حوزه روابط عمومی های دولت پرداخت. علیرضا رضازاده در این همایش در رابطه با وضع موجود روابط عمومی تصریح کرد: با توجه به جمع بندی انجام شده در حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی در دولت با ۴ چالش رو به رو هستیم که چالش اول شناختی و ادراکی است، مدیران باید به اندازه اهمیت رسانه در جنگ شناختی برای رسانه نقش قائل باشند و نگاه رفع تکلیفی و تشریفاتی مشکل روابط عمومی را حل نمی کند. وی در این زمینه پیشنهاد داد: یکی از شاخص های ارزیابی مدیران ارشد در دولت سیزدهم باید میزان توجه مدیران به بخش اطلاع‌رسانی و ارتباطات باشد. رضازاده با بیان اینکه چالش دوم ساختاری و تشکیلاتی است، اذعان کرد: روابط عمومی ها در دستگاه‌های اجرایی با توجه به اهمیتی که اطلاع‌رسانی و ارتباطات دارد باید دارای تشکیلات باشند، تشکیلات مستهلک و قدیمی مربوط به سال ها و یا حتی چند دهه قبل با وظایف امروز روابط عمومی و سیستم رسانه و ارتباطات همخوانی ندارد و باید به روز باشد لذا پیشنهاد می‌شود که روابط عمومی ها در سطح معاونت به وظایف خود بپردازند؛ که نه تنها این اتفاق تاکنون رقم نخورده بلکه در برخی از بخش‌های دولت نسبت به ادغام و کوچک سازی روابط عمومی هم اقدام شده است. وی ادامه داد: چالش نیروی انسانی مشکل سوم روابط عمومی است، با توجه به فناوری، خلاقیت، نوآوری و سرعت بالای کار رسانه‌ای و ارتباطی در جامعه و زیست جهان ما، نیاز است از نیروی کار آزموده، متخصص، کارشناس و خبره در این حوزه استفاده شود. مشاور وزیر جهاد کشاورزی با ارائه دو پیشنهاد در حوزه نیروی انسانی گفت: امکان جذب نیروی کارشناس برای روابط عمومی فراهم شود و سازمان استخدامی جذب نیروی انسانی برای این بخش را تسهیل کند که این کار می تواند از طریق یک آزمون متمرکز توسط کارشناسان حوزه روابط عمومی انجام شود. وی افزود: قانون مشاغل سخت و زیان آور شامل حال خبرنگاران شده، پیشنهاد دوم این است که از آنجایی که روابط عمومی نیز کار پراسترس، شبانه روزی و سخت است، روابط عمومی هم به مشاغل سخت اضافه شود. رضازاده با بیان اینکه چالش چهارم ردیف اعتباری و برنامه و بودجه است، گفت: یکی از اشکالات اصلی در روابط عمومی این است که روابط عمومی های دولت ردیف بودجه مستقل ندارند که خواهشمندیم دولت به این موضوع رسیدگی کند و هم در برنامه هفتم توسعه رسانه از جایگاه خوبی برخوردار باشد و هم در بودجه ۱۴۰۲ برای روابط عمومی بودجه مستقل در نظر گرفته شود تا با برنامه و بودجه مشخص پاسخگوی کار خود باشد. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی در پایان اظهار داشت: این نگرش باید در مدیران به وجود آید که هزینه کردن برای روابط عمومی هدر رفت منابع نیست بلکه سرمایه گذاری با سود مضاعف است و چنانچه در زمان مناسب هزینه نشود ضررهای به مراتب بالاتری خواهد داشت

نسخه چاپی

ارسال به دوست

 

برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج